Veel gestelde vragen2022-03-15T16:08:05+00:00

JOUW ENERGIELABEL
ZONDER GEDOE
& OP TIJD

Veelgestelde vragen

Bij het regelen van een energielabel voor je woning kunnen er zich veel onduidelijkheden voorkomen.
Hier vind je vraag en antwoord op de meest gestelde vragen over energielabels:

Wat is een energielabel voor woningen?2022-03-19T16:49:48+00:00

Een energielabel geeft aan wat de energieprestaties zijn van een woning. Hoe energiezuinig is jouw woning is? Eigenaren zijn verplicht bij verkoop en verhuur een energielabel beschikbaar te stellen aan de koper of huurder. Deze verplichting geldt ook als eigenaren een nieuwe woning laten bouwen.De bepalingsmethode van de energieprestaties van gebouwen is vastgelegd in de Nederlands Technische Afspraak 8800 ‘Energieprestatie van gebouwen’, ook wel bekend als de NTA 8800.

Is een energielabel voor woningen verplicht?2022-03-19T16:44:51+00:00

Ja, bij de verkoop of verhuur van je woning is een energielabel verplicht. Heb je geen energielabel? Dan riskeer je een hoge boete. Controleer op de website www.ep-online.nl of jouw woning een geldig energielabel heeft.

Hoe maak ik een afspraak?2022-03-19T16:41:25+00:00

Een afspraak maken kan gemakkelijk via ons online aanvraagformulier.

Hoe lang duurt de inspectie van mijn woning?2022-03-19T16:38:48+00:00

De duur van een inspectie is afhankelijk van de grootte en de bouwstijl van je woning. Voor een standaard eengezinswoning duurt een inspectie gemiddeld 1 tot 1,5 uur. Zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk informatie van het huis beschikbaar hebt. Het liefst op voorhand. Bekijk ook ons 4-stappenplan hoe wij te werk gaan. 

Moet ik aanwezig zijn tijdens de inspectie?2022-03-19T16:31:45+00:00

Wij kunnen zelfstandig de opname in de woning doen. Zolang wij – op het afgesproken tijdstip – naar binnen kunnen en elke ruimte toegankelijk is, is dat voldoende. Zelf aanwezig, aanwezigheid door een volwassen familielid of de makelaar mag natuurlijk ook.

Hoe lang duurt het uitwerken van de inspectie?2022-03-19T15:45:37+00:00

We garanderen een woningopname binnen 4 werkdagen na contact. Het uitwerken en het registreren van het energielabel doen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na opname. Doorgaans is dit sneller. Om het energielabel snel uit te kunnen werken, is het van belang dat alle benodigde informatie beschikbaar is. Een spoedopname of een opname in de avonden of in het weekend is eventueel ook mogelijk. Lees ook ons 4-stappenplan voor meer informatie.

Kan ik mijn energielabel ook online opvragen?2022-03-19T15:34:37+00:00

Ja, dat kan. Jouw energielabel opvragen doe je eenvoudig op de website EP-online.nl van de overheid. Hier worden alle energielabels geregistreerd. Zodra wij voor jouw woning een energielabel hebben geregistreerd, ontvang je ook het energielabelcertificaat wat wordt opgesteld door de overheid. Hierop staan de belangrijkste energetische kenmerken op van jouw woning.

Hoe lang is mijn energielabel geldig?2022-03-19T15:28:12+00:00

Een energielabel van een woning is 10 jaar geldig.

Kan ik een nacontrole krijgen en waar worden mijn woninggegevens geregistreerd?2022-03-19T15:26:12+00:00

Ten behoeve van de borging van ons kwaliteitssysteem kan de certificatie instelling (EP Labels) een controle bezoek brengen aan jouw woning. De kans hierop is klein, maar wij vragen je medewerking hiervoor indien het voorkomt. Als de certificatie instelling geen toegang krijgt tot de woning, dan wordt het rapport verwijderd uit het landelijk gegevensbestand van afgemelde rapporten. De opdrachtgever heeft het recht om het volledige projectdossier op te vragen. Gegevens van de woning worden in het monitoringsbestand opgenomen en zullen worden geregistreerd bij het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Hoe kan ik mijn energielabel verbeteren?2022-03-19T15:20:06+00:00

Tijdens de inspectie kunnen wij al vaak zien welke verbetermogelijkheden er zijn om uiteindelijk een hoger energielabel te bemachtigen. Daarnaast mag je natuurlijk altijd vragen stellen gedurende de opnamen van jouw woning. Wist je dat er ook subsidies zijn voor het verduurzamen van je woning? Kijk op meer informatie op de website www.verbeterjehuis.nl

Waar staan de letters voor op het energielabel?2022-03-19T15:15:34+00:00

De letters op het energielabel geven aan hoe energiezuinig jouw woning is. Van een zeer zuinige woning met energielabel A++++ tot en met een woning die zeer onzuinig is met energielabel G. Er zijn dan genoeg kenmerken die verbeterd kunnen worden om een beter energielabel te krijgen.

Ik heb een oud energielabel. Moet ik nu een nieuw energielabel aanvragen?2022-03-19T15:10:24+00:00

Zolang het energielabel geldig is, is het niet nodig om een nieuw energielabel aan te vragen. Is jouw woning ná de registratie van het energielabel verduurzaamd of verbeterd? Dan is het wel raadzaam om een nieuw energielabel aan te vragen. Het energielabel staat dan geregistreerd met de oude energetische kenmerken. Woningen met groenere energielabels worden ook sneller verkocht. Banken en hypotheekverstrekkers houden daarnaast steeds meer rekening met een energielabel bij de hypotheekvoorwaarden en het rentepercentage.

In welke regio stellen jullie energielabels op?2022-03-19T15:07:26+00:00

Wij stellen energielabels op in de regio Duin- en Bollenstreek inclusief de omliggende dorpen. Van De Zilk tot aan Wassenaar. Werkend vanuit onze thuisbasis in Noordwijk, kunnen wij snel(ler) op de vraagbehoefte inspelen door ons werkgebied bewust kleiner te houden.

We garanderen een woningopname binnen 4 werkdagen na contact en binnen 2 werkdagen een definitief energielabel na opname. Een spoedopname of een opname in de avonden of in het weekend is eventueel ook mogelijk.

Welke voorbereidingen zijn voor een opname wenselijk?2022-03-15T16:06:25+00:00

Graag ontvangen wij, indien aanwezig, aanvullende technische gegevens van de woning. Dit heeft te maken met het feit dat de opname een visuele inspectie betreft. Wat niet waarneembaar is mag niet meegenomen worden in de labelbepaling. De uitzon-dering hierop zijn “bewijsstukken”. Denk hierbij aan met name plattegronden, (ver)bouwtekeningen en facturen van uitgevoer-de werkzaamheden door aannemers, installateurs of andere gespecialiseerde bedrijven. Als dergelijke gegevens beschikbaar zijn ontvangen wij deze graag op voorhand. Ter plaatse de gegevens aanreiken is ook mogelijk, dan maken we er een foto/scan van t.b.v. het dossier.

Relevante bewijsstukken betreffen onder meer:

  • Plattegronden, bouw- of verbouwtekeningen*
  • Facturen van installaties zoals:
    Cv-ketel of warmtepompen, airco’s, ventilatieboxen, zonnepanelen of (zonne)boilers.
  • Facturen/ tekeningen van bouwkundige aanpassingen zoals:
    Nieuwe beglazing en/of kozijnen; isolerende maatregelen aan dak/gevel of vloer; aanbouwen of dakkapellen

* Indien er geen plattegronden aanwezig zijn van de woning, moeten wij de woning in zijn geheel inmeten. De extra kosten hiervoor bedragen €50,- incl. BTW. Het is ook mogelijk dat je zelf de bouwtekeningen voor opname opvraagt bij je gemeente. Hiermee bespaar je deze kosten.

Vraag eenvoudig en snel een energielabel aan via ons aanvraagformulier.
Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om een opname in te plannen.

visual half huisje

Energielabel aanvragen
voor jouw woning

Ga naar de bovenkant